Wij maken op onze website gebruik van cookies voor Google Analytics en AddThis (Social Media). Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie kunt u hier lezen.

Accepteer

Weiger

Check voor vertrek je telefoon

Het nieuwe jaar was amper begonnen, of er knalde bij Senza alweer een nieuw creatief concept de grond uit. De Checkplek! Een plek waar mensen nog even rustig en relaxed hun telefoon kunnen checken, voordat ze op de fiets of in de auto stappen. Belangrijk, want er gebeuren steeds vaker ongelukken in het verkeer, doordat iemand met zijn of haar telefoon bezig was. De Checkplek is onderdeel van een Drentse aanpak om smartphonegebruik in het verkeer tegen te gaan. Senza ontwikkelde dit concept in opdracht van en samen met het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe, Veiligheidsregio Drenthe, Veilig Verkeer Nederland, de politie en ANWB.

De Mono-campagne heeft als doel om bij woon-werkverkeer een nieuwe sociale norm te creëren. Organisaties en hun medewerkers moeten het niet meer normaal vinden om onderweg met hun telefoon bezig te zijn.

Checkplek
Om dit te bereiken, ontwikkelden we samen met de partners een interventie waarin de ‘Checkplek’ centraal staat. Een plek die verkeersdeelnemers moet stimuleren vóór vertrek nog even hun smartphone te checken en dan pas op de fiets of in de auto te stappen. We testen eerst, in de vorm van een pilot, of deze interventie daadwerkelijk aanslaat bij Drentse organisaties. De pilotbedrijven krijgen een speciale toolkit. In de toolkit zit materiaal waarmee organisaties een Checkplek in kunnen richten. We roepen deelnemende organisaties ook op om samen met medewerkers een convenant te ondertekenen. Daarmee beloven ze onderweg offline te zijn. De toolkit zit verder vol met andere middelen om medewerkers te stimuleren Mono te rijden.

Univé gaat voor Mono
Univé is het eerste bedrijf dat aan de slag gaat met de toolkit. De coöperatie riep tijdens een speciale bijeenkomst in Assen alle medewerkers op om zich vanaf nu niet meer af te laten leiden door hun telefoon in het verkeer. Zowel de directie, het management als de medewerkers zetten hun handtekening om te laten zien dat ze achter deze afspraak staan. Later dit jaar zullen ook andere Drentse organisaties zich in gaan zetten voor de Mono-campagne.

Wilt u meer weten over de Mono-campagne en hoe Senza tot het idee van de Checkplek kwam? Klik dan hier. Of misschien heeft uw bedrijf wel interesse om zich ook in te zetten voor Mono. Dat kan natuurlijk ook! Laat het ons weten via info@monodrenthe.nl of (06) 52 47 51 35.