Wij maken op onze website gebruik van cookies voor Google Analytics en AddThis (Social Media). Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie kunt u hier lezen.

Accepteer

Weiger

Doortrappen Groningen

Lekker blijven fietsen tot je 100ste! Dat wil toch iedereen? Lang en veilig fietsen zorgt ervoor dat senioren zich vaak gezonder voelen, langer in beweging blijven en meer sociale contacten hebben. Maar senioren zijn ook kwetsbaar in het verkeer. Reden genoeg voor de provincie Groningen om te starten met het fietsprogramma Doortrappen. Na de aanbesteding kreeg Senza de verantwoordelijkheid voor de communicatie en promotie.

Doortrappen is een landelijk initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om veilig fietsen onder senioren te stimuleren. Doortrappen bestaat uit leuke (fiets)activiteiten voor senioren. In Groningen is deze campagne overgenomen door Verkeerswijzer Groningen en provincie Groningen. De Groningse gemeenten doen hieraan mee. Doortrappen is in Groningen voor een periode van drie jaar aanbesteed aan Huis voor de Sport Groningen, Fietsersbond, VeiligheidNL en Senza Communicatie. De partners werken hierbij samen met allerlei organisaties, instellingen en mensen die betrokken zijn bij (veilig) fietsen in Groningen.

Vooronderzoek
Doortrappen is geen onbekend programma voor Senza. Eerder ontwikkelden wij al communicatiematerialen voor dit programma, maar dan voor de provincie Drenthe. Ook in Fryslân waren we betrokken bij de planvorming rond Doortrappen. En nu was het tijd om ons in de Groningse doelgroep te verdiepen. Enigszins een thuiswedstrijd voor ons als Gronings bureau. Aan de hand van de analyses en eigen ervaringen hebben we verschillende persona’s gekozen en een communicatieplan opgesteld.

Communicatiemiddelen Doortrappen Groningen
Om Doortrappen en de fietsactiviteiten bekend te maken onder de doelgroep was het van belang om het programma goed te promoten met een passende middelenmix. Voor het ontwikkelen van deze middelen maakte wij gebruik van het eerder voor Drenthe ontwikkelde campagnemateriaal in de landelijke huisstijl. Daar voegden we een Groningse ‘noot’ aan toe. Op die manier willen we het programma aantrekkelijk en relevant maken voor Groningse senioren.

Voor de ontwikkeling van de middelen werkten we samen met vormgeefster Ilse Spijker. Wij schreven de teksten en bedachten de opzet, en Ilse Spijker verzorgde de vormgeving. Dit resulteerde in een mooie mix aan communicatiemiddelen zoals folders, posters, flyers, advertenties en content voor social media. Daarnaast realiseerden wij in samenwerking met Media Atelier een radiocommercial en schreven wij de teksten voor de Groningse Doortrappen-website: www.doortrappengroningen.nl.

En de komende tijd blijven we nog even bezig met Doortrappen Groningen. Het programma is namelijk nog volop in ontwikkeling. Wordt vervolgd!