Wij maken op onze website gebruik van cookies voor Google Analytics en AddThis (Social Media). Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie kunt u hier lezen.

Accepteer

Weiger

Licht aan en gaan!

Het is herfst en dat betekent dat de dagen steeds korter en donkerder worden. Dan wil je onderweg natuurlijk wel goed zichtbaar zijn. Onder het motto ‘Licht aan en gaan’ vraagt het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe (VVBD) daarom aandacht voor het belang van goede fietsverlichting. Wij ontwikkelden in 2020 een gloednieuwe campagne die we dit jaar herhaalden. We werkten hierbij samen met Veilig Verkeer Nederland (VVN), ANWB, politie, provincie en de Drentse gemeenten.

Het doel van de campagne is om jeugdige fietsers te attenderen op hun zichtbaarheid in het verkeer. Enerzijds herinneren we ze eraan om hun fietslicht aan te zetten. Anderzijds laten we de fietsers nadenken over de gevolgen die het kan hebben als je niet goed verlicht fietst. De campagne is gericht op (middelbare) scholieren die geregeld in het donker op de fiets stappen, bijvoorbeeld naar en van school of de sportvereniging. De campagne ging vlak voor de herfstvakantie van start. De dagen worden merkbaar korter, de zon staat lager en dus is het extra belangrijk dat fietsers (en overige verkeer) alert zijn op hun zichtbaarheid.

Eigen campagneconcept
In verschillende regio's in ons land maken overheden gebruik van landelijk aangereikt campagnemateriaal. Het VVBD kiest voor eigen campagnes onder het motto 'Licht aan en gaan', in dit geval specifiek gericht op een bepaalde doelgroep. In 2020 ontwikkelden wij samen met Van der Let & Partners een nieuw campagneconcept. Centraal staat een verhalende animatievideo, waarmee jongeren worden gewezen op de risico’s van het niet voeren van de juiste fietsverlichting. Klik hier om de advertentievideo te bekijken.

Offline en online
De campagne is dit jaar opnieuw zowel offline als online te zien. De advertentievideo komt voorbij op sociale media zoals Instagram en YouTube, en is te zien in de Drentse bioscopen en op RTV Drenthe. Langs de wegen staan borden met de campagneboodschap en op fietspaden in de provincie komen fietsers de campagneleus tegen in krijtverfuitingen en in de vorm van innovatieve lichtprojecties. Middelbare scholen, bibliotheken en sportverenigingen ontvingen posters om op te hangen. En vrijwilligers van VVN en ANWB hangen her en der milieuvriendelijke flyers aan fietsen. Zo worden jongeren, voordat zij op de fiets stappen, geattendeerd op de campagneboodschap. Ook is er natuurlijk een website met een handige checklist om te zien of je fietsverlichting in orde is.

Jonge voetballer trapt campagne af
Om de campagne ook in de media aandacht te geven, organiseerden we een actie bij een sportvereniging in Emmen. Daar spoten de wethouder en een jeugdlid van de voetbalvereniging de campagneboodschap op de stoep, in het bijzijn van jonge sporters en vrijwilligers van VVN en ANWB die meteen de aanwezige fietsen controleerden. Sporters met kapotte verlichting kregen fietslichtjes mee naar huis. En we zorgden ervoor dat alle kinderen een reflecterende snapwrap cadeau kregen. Vanuit Senza zorgden wij voor een draaiboek van de actie, ondersteunden we bij de organisatie van de actie en zorgden we voor de persberichtgeving.  

We werkten bij deze campagne samen met Kollektive Media & PR voor de inkoop en planning van de mediaplaatsingen. De ontwerpen van de campagnematerialen kregen een update door Van der Let & Partners.