Wij maken op onze website gebruik van cookies voor Google Analytics en AddThis (Social Media). Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie kunt u hier lezen.

Accepteer

Weiger

Licht aan en gaan!

Het is herfst en dat betekent dat de dagen steeds donkerder worden. Dan wil je onderweg natuurlijk wel goed zichtbaar zijn voor andere weggebruikers. Onder het motto ‘Licht aan en gaan’ vraagt het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe (VVBD) daarom aandacht voor het belang van goede fietsverlichting. Wij ontwikkelden in opdracht van hen een gloednieuwe campagne. Dit deden we samen met de brandweer, politie en ambulancedienst. Ook Veilig Verkeer Nederland (VVN), ANWB en de twaalf Drentse gemeenten werken mee.

Het doel van de campagne is om jongere fietsers te attenderen op hun zichtbaarheid in het verkeer. Enerzijds herinneren we ze eraan om hun fietslicht aan te zetten. Anderzijds laten we de fietsers nadenken over de gevolgen die het kan hebben als je niet goed verlicht fietst. We richten ons specifiek op middelbare scholieren. Zij stappen regelmatig in het donker op de fiets, bijvoorbeeld naar en van school of de sportvereniging. De campagne startte aan het begin van de herfst. Dan worden de dagen merkbaar korter en is het extra belangrijk dat fietsers alert zijn op hun fietsverlichting.

Nieuw uiterlijk
Het VVBD gebruikt het motto ‘Licht aan en gaan’ al enkele jaren om aandacht te vragen voor goede fietsverlichting. Dit jaar was het tijd om de bestaande campagne op te frissen. Samen met Van der Let & Partners ontwikkelden we een verhalende animatievideo, waarmee jongeren worden gewezen op de risico’s van het niet voeren van de juiste fietsverlichting. De video vormde de basis voor alle andere campagnemiddelen. Klik hier om de advertentievideo te bekijken.

Offline en online
De campagne is zowel offline als online te zien. Middelbare scholen, bibliotheken en sportverenigingen ontvingen posters om op te hangen. Langs de wegen is de campagneboodschap op buitenborden te zien. Vrijwilligers van VVN en ANWB hangen door de hele provincie milieuvriendelijke fietslabels aan fietsen van jongeren. Met deze labels worden jongeren, voordat zij op de fiets stappen, geattendeerd op de campagneboodschap. De advertentievideo is te zien op YouTube, Instagram, RTV Drenthe en in de bioscoop. Tot slot ontwikkelden we een nieuwe website met een handige checklist om te zien of je fietsverlichting in orde is.

Startactie op VO Beilen
Zo’n nieuwe campagne moet natuurlijk feestelijk worden afgetrapt. VO Beilen, de samenwerkingsschool van het Dr. Nassau College en CS Vincent van Gogh, had de primeur te pakken. Tijdens de startactie was de campagne door de hele school en op het schoolplein te zien. Alle leerlingen kregen de nieuwe campagnevideo te zien en er werd in de klassen gesproken over het belang van goede fietsverlichting. Om de jongeren nog extra te attenderen op hun fietslicht, hingen vrijwilligers van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en ANWB fietslabels aan alle fietsen. Ook kregen de leerlingen fietslichtjes mee naar huis.